Algemene voorwaarden
Alle offertes zijn vrijblijvend, enkel de door de verkoper uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaarde bestellingen zullen de
verkoper binden. Annulering van een offerte dient schriftelijk te geschieden. Zij is slechts geldig mits schriftelijke
aanvaarding door de verkoper. In geval van annulering is de klant een forfaitaire vergoeding van 10% verschudligd
van de prijs van de offerte. Deze vergoeding dekt vaste en variabele kosten en mogelijke winstderving.
Alle facturen dienen voor hun vervaldag betaald te worden.
Bij niet of slechts gedeeltelijke betaling, na de vervaldatum op de factuur vermeld, zal van rechtswege en zonder
voorafgaande ingebrekestelling, een verwijlintrest worden aangerekend van 1,5% per maand. Daarenboven zal het
bedrag worden verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het volledige factuurbedrag, met een
minimum van 250 euro.
Bij laattijdige betaling van een bepaalde factuur, hebben wij het recht om alle verdere en eventueel lopende
dienstverleningen te weigeren en/of stop te zetten.
Geleverde en geplaatste goederen blijven eigendom van de verkoper tot het volledige bedrag is voldaan.
Klachten dienen te geschieden binnen de 7 dagen na levering van de goederen of diensten voor wat de gebreken in
deze goederen of diensten betreft en binnen de 7 dagen na datum van deze factuur voor wat de inhoud van deze
factuur betreft, zo niet worden zij als nietig en onbestaande beschouwd.
De verkoper houdt zich het recht voor om op elk ogenblik, zelfs in de loop van de uitvoering van een bestelling,
vanwege de koper geschikte waarborgen en of voorschotten te eisen. Deze voorschotten worden vermeld op offerte.
Voorschotten dienen betaald te worden binnen de 3 werkdagen.
Indien er sprake is van voorschotten, houden wij ons het recht voor uw bestelling niet te verwerken totdat wij de
desbetreffende voorschotten volledig ontvangen hebben. Bij annulatie van de bestellingen zijn de voorschotten
verworven en niet terugbetaalbaar.
Hangende betwistingen omtrent leveringen, kwaliteit of wat dan ook, geven in geen geval het recht aan de koper zijn
betalingen te schorsen of uit te stellen.
Het aanvaarden van een factuur geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van onze algemene voorwaarden.
Alle betwistingen dienen te worden gebracht voor de rechtbanken van het arrondissement Kortrijk en vallen onder de
toepassing van het Belgisch recht.
Algemene aannemingsvoorwaarden
De overeenkomst komt tot stand op het ogenblik waarop de offerte van de Aannemer schriftelijk aanvaard is door de
Klant. Indien deze evenwel de uitvoering van de Opdracht laat aanvatten na ontvangst van de offerte, impliceert dit
vanwege de Klant dat hij akkoord gaat met de volledige tekst van de overeenkomst die hij kent, zijnde de offerte en
alle contractuele documenten, waaronder deze algemene aannemingsvoorwaarden.
De Klant garandeert de nauwkeurigheid, de juistheid en de volledigheid van de inlichtingen, specificaties, richtlijnen
en aanwijzingen die hij aan de Aannemer heeft verstrekt. Hij bevestigt en garandeert dat op de plaats van levering
en/of montage aan alle voorwaarden is voldaan om de Opdracht conform de wet, de overeenkomst en alle regels van
de kunst te kunnen uitvoeren.
Indien de klant de bestelling weigert, het contract vernietigt of er geen uitvoering kan worden aangegeven, dient de
klant een schadevergoeding van 15 % van het totaalbedrag der aanneming te betalen.
Verborgen gebreken die niet vallen onder de specifieke wettelijke waarborgregels van artikel 1792 van het burgerlijk
wetboek dienen uiterlijk binnen het jaar na uitvoering te worden ingeroepen.
De ingebruikname van geplaatste goederen wordt onherroepelijk beschouwd als definitieve goedkeuring van de
bouw en aanvaarding ervan, in zijn totaliteit.
Indien art. 1794 van het Burgerlijk Wetboek door de klant zou worden ingeroepen, wordt de post van al wat de
aannemer bij de aanneming had kunnen winnen bepaald op 10 % van de afgezegde werken.
De Aannemer, kan wanneer hij een belangrijk nadeel heeft geleden, om herziening of verbreking van de
overeenkomst vragen door omstandigheden te doen gelden, die hij redelijkerwijze niet kon voorzien bij het indienen
van de offerte of de gunning van de Opdracht, die hij niet kon ontwijken en waarvan hij de gevolgen niet kon
verhelpen alhoewel hij al het nodige daarvoor heeft gedaan. Dienen onder meer als dergelijke omstandigheden te
worden beschouwd: ongunstige weersomstandigheden en de gevolgen hiervan, economische omstandigheden zoals
stijgingen van de gewone of buitengewone kosten, van welke aard ook. Een nadeel wordt geacht belangrijk te zijn van
zodra de omvang daarvan minstens 2,5% van de prijs van de Opdracht bedraagt.
De Klant is gehouden tot het vrijwaren van de Aannemer voor alle aanspraken van onderaannemers, leveranciers of
van derden waarop de Aannemer beroep doet.
Wijzigingsbevelen moeten voorafgaandelijk schriftelijk gegeven worden en moeten worden ondertekend door
aannemer en opdrachtgever. Zij duiden de wijzigingen aan die aan de oorspronkelijke beschrijving van de Opdracht
alsmede aan de overige contractuele documenten dienen te worden aangebracht.
De niet voorziene werken die de Aannemer gehouden is uit te voeren, evenals al de andere wijzigingen van de
Opdracht, worden berekend tegen de eenheidsprijzen van de offerte, desgevallend aan de hand van overeen te komen
eenheidsprijzen. Voor de werken die aan de Opdracht worden onttrokken heeft de Aannemer recht op vergoeding.
Wijzigingen in de Opdracht hebben tot gevolg dat de bedongen uitvoeringstermijnen automatisch worden verlengd.
Een afwijking van ongeacht welke bepaling van de Contractuele documenten, met inbegrip van deze algemene
aannemingsvoorwaarden, dient steeds schriftelijk te gebeuren